به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (لارستان)، حسن شبانی مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در بازدید از محور لار-بستک و لار-بندرعباس که با حضور غلامرضا سقندلی مشاور اجرایی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور و علیاکبر محمدی مدیرکل ساخت و توسعه راههای منطقه جنوب صورت گرفت، اظهار داشت:
طول محور لار-جهرم-بندرعباس ٣٨٤ کیلومتر است که با کمربندی لار حدود ۴۰۵ کیلومتر میشود. ۲۰۵ کیلومتر از این ۴۰۵ کیلومتر در حوزه لارستان، ۵۳ کیلومتر در حوزه جهرم و مابقی نیز در حوزه هرمزگان است؛ ۶۵ کیلومتر از آن زیر ترافیک رفته است و تقریبا ۱۴۰ کیلومتر از آن باقی مانده است. از این ٦٥ کیلومتر از زمان شروع طرح تا سال ١٤٠٠ صرفا ٣٢ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده بود و در دو سال اخیر نیز ٣٣ کیلومتر دیگر به اتمام رسیده است.
در این مدت، تقریبا تمام قطعات به پیمان رفته، به جز دو سه قطعه که پیمانسپاری شده است؛ فقط نیاز است که کمربندی به این طرح الحاق (اضافه) شود، چون کمربندی شلوغتر از سایر جاهاست و نیاز است که چهارخطه شود.
حدود ۱۳ کیلومتر از محور لار-بستک، تا امروز زیر ترافیک رفته است، ۳ کیلومتر از آن در سالهای گذشته و ۱۰ کیلومتر از آن هم آماده افتتاح است. حدود ۶۷ کیلومتر از این محور در حوزه ادارهکل راه و شهرسازی لارستان است که با زدن واریانت اینجا و تونل پاسخند، ۱۰، ۱۲ کیلومتر از آن کاهش پیدا میکند و با اتفاقاتی هم که در بستک میافتد ۳۰ کیلومتر کاهشِ مسیر خواهیم داشت، یعنی مسیر فعلی به ٩٠ کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد.
مطالعات محور آبکنه انجام شده، این محور مسیر را کوتاه میکند و یک پروژه توجیهی است و امیدواریم مجوز ماده ٢٣ آن اخذ شود.
محور لار به سمت درز و سایبان، زاهدمحمود و حاجیآباد هرمزگان و استانهای شرقی کشور، فاصله را نسبت به مسیرهای دیگر ١٠٠ کیلومتر کاهش میدهد، اما مشخصات راه فرعی درجه دو دارد که باید به راه اصلی ارتقا پیدا کند.
در مورد مسیر فدامی-چاهنهر، با توجه به اینکه در حال حاضر راه روستایی را اجرا میکنیم، ۱۵ کیلومتر از آن در حوزه ما قرار دارد که ۱۰ کیلومتر از آن اجرا شده است و فقط ۵ کیلومتر از آن باقی مانده است؛ ١٥ کیلومتر از این مسیر نیز در حوزه فارس است.
محور حاجیآباد به لارستان کد راه کویری دارد و در حال کار شدن است، اما نیاز به ارتقا دارد و باید بیشتر به آن توجه کرد. اگر این راه درست شود با توجه به اینکه در این مسیر تونل وجود ندارد، تمام بارهای ترافیکی روی این مسیر میافتد، چون گردنه ندارد و دشت است.
۱۹ کیلومتر از محور لار-بندرعباس سالها رها شده بود، الآن ۹ کیلومتر از آن زیر ترافیک رفته و برای ۱۰ کیلومتر دیگر پیمانکار گرفتهایم که به شدت کار میکند.
محور خنج به کاریان ۴۰ کیلومتر است که با یکی از خیرین تفاهمنامه بستهایم و و در حال کار است، تقریبا ۳۰ درصد کار انجام شده است، ۷۰ درصد آن باقی مانده، برای آسفالت آن هم با سازمان راهداری تفاهمنامه بستهایم، ۵ کیلومتر از آن را آسفالت کردهایم و زیر ترافیک رفته است.
تونل شهدای خلیج فارس(بالنگستان) چند سال تعطیل شده بود؛ محور لار-لامرد ردیف دارد، ۴۲۰ میلیارد تومان از محل سفر رئیس جمهور برای آن اعتبار در نظر گرفتهایم و الآن به شدت کار می شود. همچنین در این محور برای تل تله های بیرم پیمانکار گرفته شده و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
در سفر اول رئیس جمهور به استان فارس، مصوبات سفر برای کل حوزه لارستان حدودا ۱۵۰ میلیارد و در سفر دوم حدود سه هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است؛ این یعنی حدودا ۲۰ برابر افزایش داشته است.
محور اوز-کهنه-شرفویه ۳۰ کیلومتر است که خیرین راهساز ٥٠ درصد آن را کار می کنند، ۵، ۶ کیلومتر از آن هم آماده شده و الآن به دنبال ماده ۲۳ ملی هستند.